Jednym z podstawowych postulatów kilku teorii temperamentu
jest założenie, że temperament odgrywa ważną rolę w regulacji stresu. Np. Kagan
(1983) uważał, że dwa wyróżnione przez niego typy temperamentu, zahamowany i
niezahamowany, różnią się podatnością na stres spowodowany pojawieniem się
zdarzenia nieoczekiwanego lub nieprzewidywalnego. W początkowym okresie badań
nad poszukiwaniem doznań Zuckerman (1964) doszedł do wniosku, że niektóre osoby
są odporne na deprywację sensoryczną, inne natomiast reagują na warunki
deprywacji w sposób nazywający przypuszczenie, że izolacja percepcyjna jest dla
nich stresorem. W swojej definicji wymiaru poszukiwania doznań zwraca
szczególną uwagę na gotowość podejmowania ryzyka fizycznego i społecznego,
będącą wyróżnikiem poszukiwacza doznań (Zuckerman, 1979, 1994). Zdaniem
Niebylicyna (1972) i Strelaua (1985) funkcjonalne znaczenie temperamentu
ujawnia się najsilniej w sytuacjach skrajnych lub szczególnie wymagających.
W teoriach temperamentu odwołujących się do poziomu
aktywacji, w których ważną rolę odgrywa pojęcie optymalnego poziomu aktywacji
lub stymulacji, cechy temperamentalne traktowane są jako czynnik modyfikujący
stan stresu doświadczanego w warunkach skrajnie wysokiej lub skrajnie niskiej
stymulacji. Przykładem takich cech są ekstrawersja, filtrowanie bodźców,
reaktywność i poszukiwanie doznań.
Pojawia się zatem pytanie, dlaczego cechy temperamentalne
odgrywają tak ważną rolę w modyfikowaniu zjawisk stresu. Cechy temperamentu
posiadają status moderatora, tj. stanowią warunek poprzedzający występowanie
innych zjawisk, na które wpływają. Temperament, z którym człowiek przychodzi na
świat, jest obecny, zanim pojawia się stresor czy stan stresu, toteż wpływa on
modyfikująco na wszelkie zjawiska związane ze stresem. Cechy temperamentu, jako
cechy mniej lub bardziej niespecyficzne, raczej formalne niż treściowe,
przenikają wszelkie zachowania, bez względu na treść czy kierunek, wpływając
tym samym na wiele zjawisk związanych ze stresem, mające charakter energetyczny
lub czasowy.
ROZUMIENIE
ZJAWISK STRESU
Badania nad związkiem temperamentu ze stresem można
rozpatrywać, biorąc pod uwagę różne aspekty stresu, takie jak: (1) wpływ
temperamentu na intensywność stresorów, (2) rola temperamentu jako czynnika
współodpowiedzialnego za pojawienie się stresu, (3) modyfikujący wpływ
temperamentu na umiejętność radzenia sobie ze stresem, (4) wpływ cech temperamentalnych
na wielkość kosztów psychofizjologicznych i/lub psychologicznych stresu.
Stresory
i stres psychologiczny
Przez stres psychologiczny rozumiany jest stan
charakteryzujący się negatywnymi emocjami o dużym natężeniu (jak np. strach,
lęk, złość, wrogość lub inne stany określane jako dyskomfort psychiczny),
któremu towarzyszą zmiany fizjologiczne i biochemiczne wyraźne przekraczające
poziom charakterystyczny dla spoczynkowego poziomu pobudzenia. Każdej emocji
towarzyszą zmiany w układzie nerwowym i hormonalnym, nie można ich więc
pominąć, gdy wymienia się składniki stresu psychologicznego. Taki sposób
rozumienia stanu stresu, w którym podkreśla się znaczenie zarówno emocji, jak i
poziomu aktywacji, traktowanych jako nierozłączne składniki stanu stresu
spotykamy u wielu badaczy zajmujących się stresem.
Prawie każdy badacz stresu ma natomiast odmienny pogląd na
temat czynników wywołujących ten stan. Strelau uważa, że przyczyną stresu u
jednostki jest brak równowagi między wymaganiami stawianymi jednostce a jej
możliwościami sprostania tym wymaganiom. Wielkość stanu stresu zależy od
stopnia rozbieżności między wymaganiami stawianymi jednostce a jej możliwością
sprostania tym wymaganiom, przy założeniu, że jednostka ma odpowiednią
motywację do poradzenia sobie z nimi.
Wymagania te nazywamy stresorami lub sytuacjami stresowymi.
Można wyróżnić 2 rodzaje wymagań: obiektywne i subiektywne.
Wymagania
obiektywne istnieją niezależnie od percepcji jednostki. Do tej kategorii należą
wszelkie traumatyczne lub ekstremalne zmiany życiowe, jak śmierć, utrata
bliskiej osoby, katastrofy i wojny. Holmes i Rahe (1967) wykazali, że zarówno
między jednostkami, jak i grupami panuje duża zgodność co do tego, jak istotne
jest jakieś wydarzenie życiowe. Bardzo wysoka korelacja (rzędu 0,90), bez
względu na wiek, płeć, stan cywilny i poziom wykształcenia, między
intensywnością wydarzenia życiowego a czasem potrzebnym do przystosowania się
do niego przemawia na korzyść hipotezy, że pewne stresory mają charakter
bardziej obiektywny i uniwersalny.
Możliwości
jednostki w radzeniu sobie z wymaganiami zależą od takich cech, jak:
inteligencja, zdolności specjalne, umiejętności, wiedza, cechy osobowości i temperamentu, cechy fizyczne, liczba doświadczeń związanych z daną sytuacją
stresową, strategie radzenia sobie ze stresem oraz aktualny stan jednostki
(fizyczny i psychiczny).
Każdy z
tych czynników odgrywa inną rolę. Zależy to od specyfiki wymagań, z którymi
jednostka musi sobie radzić. A i same możliwości przejawiają się w dwojaki sposób:
obiektywny (realnie istniejący i wymierny) i subiektywny (wynikający z
indywidualnej oceny). Należy podkreślić, że stan stresu jest wynikiem
interakcji wymagań (realnych lub spostrzeganych) w stosunku do jednostki i jej
możliwości sprostania tym wymaganiom (realnej lub subiektywnie spostrzeganej).
Jeżeli natomiast zdefiniujemy stres
w kategoriach zasobów (ten sposób zdobywa ostatnio coraz większą popularność),
to o stracie (potencjalnej lub rzeczywistej) cennych zasobów, prowadzącej –
zgodnie z przyjętym tu podejściem – do stanu stresu, może być mowa tylko wtedy,
gdy uwzględni się bilans zasobów utraconych i zdobytych.
„Zasoby
definiowane jako te przedmioty, charakterystyki jednostki, warunki lub źródła
energii, które są cenione przez jednostkę albo które służą jako środki do
osiągnięcia tychże przedmiotów, charakterystyk jednostki, warunków lub źródeł
energii” (Hobfoll, 1989, s. 516).
Istotnym wyróżnikiem koncepcji
teoretycznych definiujących stres w kategoriach zasobów jest to, że za źródło
stresu uznaje się nie tylko subiektywnie spostrzeganą stratę lub brak korzyści,
ale także stratę (brak korzyści) rzeczywistą, zaistniałą obiektywnie. Ten
sposób myślenia jest szczególnie wyraźny w teorii zachowania zasobów
sformułowanej przez Hobfolla (1989).
TEMPERAMENT
A STRES
Temperament
może istotnie modyfikować stan stresu w co najmniej trojaki sposób:
1) determinując wartość energetyczną (stymulacyjną) wymagań,
2) determinując optymalny poziom aktywacji, stanowiący dla
jednostki wzorzec funkcjonowania normalnego,
3) cechy temperamentu związane ze sferą emocjonalną mogą
wzmagać tendencję jednostki do reagowania w sposób emocjonalny, a zwłaszcza do
przeżywania emocji negatywnych.
ROLA TEMPERAMENTU
W WYSTĘPOWANIU STRESU
Cechy
temperamentu, takie jak ekstrawersja, neurotyczność i reaktywność wpływają na
występowanie stresu (stres rozumiany jako ponadoptymalny poziom aktywacji,
któremu towarzyszą emocje negatywne, wskaźnikiem tego stanu jest spadek poziomu
wykonania) u różnych jednostek.
Osoby z
wysoką aktywowalnością reagują stanem stresu na stresory o dużej intensywności;
u jednostek z niską emocjonalnością (aktywowalnością) te same stresory nie
muszą wywołać stanu stresu.
RADZENIE
SOBIE ZE STRESEM
Stan stresu wiąże się nierozłącznie
z radzeniem sobie ze stresem. Radzenie sobie ze stresem jest tu rozumiane jako
funkcja regulacyjna, polegająca na utrzymywaniu odpowiedniej równowagi między
wymaganiami stawianymi jednostce a jej możliwościami, bądź na redukowaniu
rozbieżności między wymaganiami a możliwościami. Kiedy proces radzenia sobie ze
stresem przebiega sprawnie, zostaje przywrócona równowaga między wymaganiami a
możliwościami (wymagania są dostosowane do możliwości) i stan stresu maleje.
Kiedy proces ten nie przebiega sprawnie, nasila się stan stresu. Zgodnie z
koncepcją Lazarusa (1993), proces radzenia sobie ze stresem polega na próbie
uporania się ze specyficznymi wymaganiami sytuacji, ocenianymi przez jednostkę
jako obciążające lub wykraczające poza jej możliwości (mowa tu o stresorach
subiektywnych). „Radzenie sobie ze stresem jest ściśle związane z kontekstem.
Warunkiem jego skuteczności jest zmienność w czasie niezależnie od rodzaju
stresujących warunków” (Lazarus, 1993).
Wyróżnia
się 2 strategie radzenia sobie ze stresem: zorientowany na zadania i zorientowany
na emocje.
Z badań
Strelaua wynika, że zadaniowy styl radzenia sobie koreluje dodatnio z cechami
temperamentu związanymi ze sferą działania (np. ze żwawością), natomiast styl
radzenia sobie skoncentrowany na emocjach koreluje dodatnio z cechami temperamentu
związanymi ze sferą emocjonalną (np. z reaktywnością emocjonalną.
Radzenie sobie ze stresem, rozumiane
jako proces gospodarowania zasobami, można rozpatrywać również w kategoriach
zysków i strat. Kiedy proces radzenia sobie ze stanem stresu przebiega
skutecznie, staje się źródłem wymiernych korzyści w postaci zdobytych lub
zaoszczędzonych zasobów. Kiedy natomiast radzenie sobie jest nieskuteczne,
jednostka ponosi wymierne koszty w postaci całkowitego rozdysponowania, utraty
lub wyczerpania istniejących zasobów. Radzenie sobie ze stresem wymaga
odnawiania zasobów, zastępowania jednych drugimi lub odpowiedniego dysponowania
nimi (Hobfoll, 1989).
W
zależności od poziomu reaktywności jednostki różnią się stylem działania - typowym dla danej jednostki sposobem wykonywania
czynności.
Styl działania wspomagający- typowy dla
osób wysoko reaktywnych. Przeważają czynności pomocnicze nad zasadniczymi.
(czynności pomocnicze - czynności orientacyjne, przygotowawcze, korekcyjne,
kontrolujące i ochronne; czynności zasadnicze – takie, które prowadzą
bezpośrednio do celu).
Styl
działania prostolinijny- typowy dla osób nisko reaktywnych. Dominują
czynności zasadnicze nad wspomagającymi lub są w równowadze.
W
sytuacjach o bardzo wysokiej wartości stymulacyjnej osoby wysoko
reaktywne, jeżeli nie mają możliwości obniżenia poziomu stymulacji,
wykazują spadek efektywności działania. I odwrotnie – u jednostek nisko
reaktywnych, które znajduja się w sytuacji o bardzo niskiej wartości
stymulacyjnej (np. deprywacja sensoryczna, monotania) i pozbawione są
możliwości podwyższania tej stymulacji, następuje spadek efektywności
działania.
Kiedy
istnieje możliwość wyboru sytuacji i form zachowania o określone wartości
stymulacyjnej, osoby nisko reaktywne wybierają wysoka stymulacje,
natomiast osoby wysoko reaktywne preferują sytuacje o niskiej stymulacji.
W
wyjątkowych sytuacjach (takich jak wyjątkowa motywacja lub silna presja
społeczna) różnice w poziomie efektywności działania w zależności od
poziomu reaktywności mogą się nie ujawnić. Występują one jednak w
zakresie poniesionych kosztów psychofizjologicznych lub psychicznych. W
sytuacji o dużej wartości stymulacyjnej są one wyższe u osób wysoko reaktywnych
a w sytuacjach ubogich w stymulację, u osób niskoreaktywnych.
SKUTKI
STRESU
Niewielka rozbieżność między
wymaganiami a możliwościami (o ile nie trwa zbyt długo) może wpłynąć
pozytywnie, zwiększając skuteczność działania lub przyspieszając rozwój.
Zdaniem CHess i Thomasa całkowity brak stresu należałoby uznać za przejaw
niedopasowania warunków do możliwości jednostki; „nowe wymagania i stresy, o
ile nie rozmijają się z potencjałem rozwojowym jednostki, wpływają na nią
konstruktywnie” (1986). Jak twierdzą autorzy, powodem złego przystosowania jest
stres nadmierny (przeciążenie stresem), spowodowany obecnością wymagań, którym
jednostka nie potrafi sprostać.
Stres nadmierny (przeciążenie stresem) to niezwykle silne
emocje negatywne, którym towarzyszy wysoki przyrost poziomu aktywacji. Stres
przewlekły jest rozumiany jako stały lub często powtarzający się stan stresu,
który nie musi być nadmierny. Oba rodzaje stresu powodują zmiany w organizmie –
na poziomie funkcji psychicznych stres nadmierny lub przewlekły może powodować
lęk i depresję. Na poziomie fizjologicznym może doprowadzić do chorób
psychosomatycznych lub innych problemów zdrowotnych.
Styl
działania a temperament. Co wiadomo o stylu działania osób o różnym
zapotrzebowaniu na stymulację?
Ludzie
dążący do zapewnienia sobie optymalnego poziomu pobudzenia zachowują się różnie
w zależności od tego, czy ich mechanizm fizjologiczny tłumi, czy też wzmacnia
stymulację. Jednostki silnie reaktywne, których mechanizm wzmacnia stymulację,
podejmują, ogólnie rzecz biorąc, działania mniej intensywne oraz wybierają
sytuacje mniej stymulujące aniżeli osoby mało reaktywne, dla których
charakterystyczne jest podejmowanie zadań i wybór sytuacji silnie
stymulujących.
Badania
pokazują, że w grupie ludzi uprawiających silnie stymulującą działalność
zawodową (adwokaci) występuje statystycznie istotna przewaga jednostek mało
reaktywnych, natomiast w grupie osób których działalność zawodowa nie
charakteryzuje się obecnością zagrożenia społecznego (bibliotekarze), dominują
liczebnie jednostki silnie reaktywne.
Prowadzone
były również badania w grupie osób uprawiających sport. Grupę osób, których
działalność sportowa dostarcza silnej stymulacji, stanowili piloci szybowcowi i
taternicy, grupę uprawiającą działalność sportową średnio stymulującą –
koszykarze i siatkarze. Grupa nie obciążona charakteryzująca się brakiem
zagrożenia fizycznego, składała się z jednostek nie uprawiających sportu.
Pogląd
na istotę stresu nie jest jednoznaczny, co utrudnia odpowiedź na pytanie o
związku temperamentu ze stresem. Dużo zależy też od tego, jaką koncepcję
teoretyczną weźmiemy pod uwagę.
Cechy
temperamentu należą do charakterystyk osobowościowych, które w rozwoju
występują lub kształtują się najwcześniej. Dlatego też rozpatrywane w związku
ze stresem mają one status specyficzny, gdyż są obecne, zanim jeszcze pojawi
się stresor, czy wywołany nim stan stresu. Cechy temperamentu w relacji do
zjawisk stresu mają status moderatorów, przez co podkreślamy, że stanowią one
warunek poprzedzający występowanie innych zjawisk, na które wpływają. Żródło: Strelau J., 2001, Psychologia temperamentu, Warszawa: Wyd. Nauk. PWN, s.391-423.
Strelau, t. 2, rozdz. 38, s. 714
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz